Etapa a treia: Verificarea

Sperăm că paşii prezentaţi în etapele 1 şi 2 v-au fost de ajutor pentru a face tranziţia la metoda Charlotte Mason. Atunci când veţi fi gata să treceţi mai departe, veţi simţi că v-aţi acomodat cu schimbările pe care dumneavoastră şi copilul dumneavoastră le-aţi făcut. Etapa 3 este perioada ce cuprinde verificarea programelor şcolare de la Ştiinţe, Matematică, Limba Română şi Biblie pentru a vedea dacă ele sunt compatibile cu CM.

 

Ştiinţe

Cărţile dumneavoastră despre ştiinţă trebuie să aibă un ton conversaţional (ca şi cum acestea ar vorbi direct cititorului) sau să fie scrise în stil narativ (poveste). Dacă aceste cărţi nu pot fi citite decât ca o enciclopedie, ar trebui să faceţi o schimbare. În cazul ştiinţei, ca şi pentru alte materii şcolare, se potrivesc foarte bine cărţile vii şi naraţiunea. Sunt disponibile multe cărţi vii de ştiinţă bune. Pentru a vedea un exemplu foarte bun de carte de ştiinţă scrisă într-un stil narativ, citiţi o parte din „Jack’s Insects (Insectele lui Jack)

 

Matematică

Explică programa pe care o folosiţi atât „de ce” cât şi „cum”? Foloseşte aceasta materiale auxiliare interactive şi practice care să facă matematica aplicabilă în viaţa de zi cu zi? Aceste două elemente sunt importante în educaţia Charlotte Mason. Şi amintiţi-vă principiul fundamental din etapa 1: lecţii scurte. Vă permite programa de la matematică să ţineţi lecţii scurte? Acum câteva săptămâni am postat sfaturile noastre pentru a selecta o programă de matematică potrivită pentru CM (în engleză). Evaluând planul pe care îl folosiţi sau pe care îl aveţi în vedere, s-ar putea să vă fie folositoare aceste sfaturi.

 

Limba Română

 Limba română cuprinde tot ceea ce facem pentru a-i ajuta pe copiii noştri să îşi dezvolte abilităţile de ascultare şi vorbire, citire şi scriere. Aceste abilităţi sunt integrate deja în multe din metodele Charlottei Mason, în special folosirea cărţilor vii şi naraţiunea. Mai puteţi adăuga alte activităţi pentru a vă ajuta să completaţi studiul Limbii Române după metoda CM.

 

·       Transcrierea în scopul caligrafiei (scrisul de mână): doar cinci minute pe zi de efort concentrat poate produce îmbunătăţiri vizibile la scrisul de mână al copilului dumneavoastră. Asiguraţi-vă că îi oferiţi idei interesante să copieze, nu rânduri cu diverse litere. Folosiţi Scriptura, poezii, versuri de imn, şi fragmente din cărţile vii preferate. Avem disponibile multe fragmente de acest fel pentru copiii care abia au început să scrie, pe care le puteţi descărca gratuit ca modele pentru transcriere (în engleză).

·        Naraţiunea în scopul compunerii: Amintiţi-vă că pe măsură ce copilul capătă experienţă în povestirea orală, puteţi trece mai departe la naraţiunea scrisă. Iar aceste povestiri scrise oferă şansa de a îmbunătăţi alcătuirea compunerilor.

·        Dictarea în  scopul ortografierii: aşa cum am discutat în etapa 2, dictarea pregătită este un mod minunat de a preda ortografia. În metoda Charlotte Mason, aceste lecţii de scriere sunt amânate până la vârsta de 9 sau 10 ani. Apoi ele pot fi introduse o dată sau de două ori pe săptămână.

·        Gramatica: pentru că gramatica reprezintă un concept atât de abstract, Charlotte a amânat lecţiile de gramatică formale până la vârsta de 9 sau 10 ani. Bineînţeles, copilul va auzi şi va citi până la vârsta aceasta forme gramaticale corecte în toate cărţile vii utilizate.

 

 

Biblia

 Biblia este Cartea cea vie, aşadar Charlotte recomandă cititrea ei şi susţine povestirea ei de către copii. Dacă este posibil, citiţi copiilor mai mici marile poveşti din Biblie direct din Scriptură. În cazul în care consideraţi că trebuie să folosiţi o Biblie pentru copii, asiguraţi-vă că nu este o repovestire „diluată”, cu mai puţine detalii şi esenţă. Copiilor mai mari le sunt recomandate discuţii şi studii din Biblie ce se bazează pe ideile Charlottei de naraţiune, și nu exerciţii de completare a spaţiilor libere.

 

Odată ce aţi trecut prin etapele 1-3, şcoala dumneavoastră de acasă va folosi în mare parte metodele Charlotte Mason acum. Săptămâna viitoare ne vom îndrepta atenţia către etapa finală a acestei tranziţii, etapa 4.